آزمایش رژیم غذایی کم کربوهیدرات در انگلیس کاهش چشمگیر وزن و HbA1c را نشان داد

9دسامبر 2019- یک مطالعه ی جدید نشان داد که رژیم غذایی کم کالری و کم کربوهیدرات در کاهش وزن بدن و HbA1c در بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 و چاق، موثر است.

در این مطالعه، از شرکت کنندگان در سه مرکز بهداشتی و درمانی اولیه در آکسفوردشایر ثبت نام شد. در مجموع 33 شرکت کننده بطور تصادفی یا برای دریافت رژیم کالری کم، و کم کربوهیدرات یا رژیم غذایی استاندارد و مراقبت استاندارد از دیابت نوع 2 انتخاب شدند. در این روش کارآزمایی تصادفی به ازای هر دو فرد شرکت کننده در گروه مداخله، یک نفر برای گروه کنترل انتخاب شد.

این مداخله ی رژیم غذایی با برنامه ی DIAMOND (رویکردهای رژیمی به مدیریت دیابت نوع 2) پیگیری شد. این مداخله شامل 800-1000 کیلو کالری در روز بود، کمتر از 26 درصد از انرژی روزانه از کربوهیدرات ها تامین می شد و میزان مصرف پروتئین حداقل 60 گرم در روز بود. این روش از خوردن غذا به مدت 8 هفته دنبال شد و پس از کم شدن میزان مصرف کربوهیدرات، به تدریج میزان مصرف انرژی افزایش یافت. کل دوره ی مطالعه 12 هفته بود.

افراد گروه مداخله چهار جلسه ی 15 تا20 دقیقه ای را با یک پرستار در ابتدای مطالعه گذرانده و سپس در هفته های 2 ، 4 و 8 این جلسات برای آنها برگزار شد. این جلسات حمایتی و انگیزشی بوده و شامل کمک به تعیین هدف و نظارت فردی و راهبردهای حل مسئله بود

هر یک از این شرکت کنندگان همچنین در آغاز مطالعه با یک پزشک عمومی برای بررسی داروهای دیابت و فشار خون بالا، قرار ملاقات داشتند. یک جزوه برای تهیه ی منوهای نمونه و دستور العمل های غذایی واقعی، کم کالری و کم کربوهیدرات به آنها داده شد.

گروه کنترل با پرستار خود برای مشاوره ی منظم در مورد رژیم غذایی ملاقات کردند و جزوه ی اطلاعات Diabetes UK را با عنوان "رژیم سالم و متعادل برای دیابت چیست؟"دریافت نمودند.

نتایج مطالعه نشان داد که افراد تحت مداخله ی رژیم غذایی در مقایسه با گروه تحت مراقبت های معمولی کاهش معنی داری را در وزن بدن و سطحHbA1c تجربه کردند. در گروه مداخله 5/9 کیلوگرم کاهش وزن و برای گروه کنترل 2 کیلوگرم کاهش وزن گزارش شد. کاهشHbA1c در گروه مداخله برابر با 3/16 میلی مول در مول (1.5 درصد) و در گروه کنترل برابر با 7/0 میلی مول در مول (کمتر از 0.1 درصد) بود.

نتایج همچنین نشان داد که شرکت کنندگان در گروه کم کالری و کم کربوهیدرات قادر به قطع مصرف داروهای دیابت و فشار خون بودند. در گروه مداخله، هفت نفر توانستند که یک یا چند داروی دیابت خود را قطع کنند و همچنین هفت نفر (نه لزوماً همان هفت نفر) توانستند که یک یا چند داروی فشار خون خود را قطع کنند.

این مطالعه قبل از هر چیز نشان داد كه می توان از مشاركت كنندگان برای شرکت در یک مداخله ی غذایی كم كالری و كم كربوهیدرات ثبت نام کرد و در مرحله دوم اینكه این مداخله مزایای مهمی در كاهش وزن بدن، سطحHbA1c و كمك به قطع دیابت و داروهای فشار خون دارد.

از جمله محدودیت های مطالعه، تعداد نسبتاً کم شرکت کنندگان بود و در حالی که مطالعه به صورت تصادفی انجام شد، اما هر شرکت کننده بخاطر ماهیت تحقیق، از نوع گروه خود مطلع شده بود.

این تحقیق در مجله ی Diabetes, Obesity and Metabolism منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/Dec/uk-low-carbohydrate-diet-trial-shows-impressive-decreases-in-weight-and-hba1c.html